Opis programu

Dr Neuronowski® - pomysł na bystry umysł i płynną mowę
Usprawnianie zegara neuronalnego wspomaga moc naszego umysłu



We współpracy Pracowni Neuropsychologii Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN i firmy Harpo opracowano nowatorskie narzędzie terapeutyczne wspomagające rehabilitację dzieci i dorosłych z zaburzeniami mowy oraz innymi zaburzeniami poznawczymi w oparciu o metodę usprawniania zegara neuronalnego opracowaną przez Zespół kierowany przez Panią Prof. dr. hab. Elżbietę Szeląg.
Program Dr Neuronowski® przeznaczony jest dla specjalistów zajmujących się terapią funkcji językowych i innych funkcji poznawczych (pedagogów, neuropsychologów, logopedów, neurologopedów i lekarzy). Adresowany jest także indywidualnym odbiorcom do użytku w domu.
Narzędzie jest zarejestrowane jako wyrób medyczny w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (nr zgłoszenia 5366 2826 5720 z dn. 18.01.2016).
Zapraszamy do odwiedzenia strony neuronowski.com
Program powstał w wyniku realizacji projektu badawczo-rozwojowego INNOTECH-K1/IN1/30/159041/NCBR/12, dofinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Logo Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

Projekty naukowe z użyciem narzędzia dr Neuronowski®:

- NCN OPUS 11, UMO-2016/21/B/HS6/03775, Neuronalne korelaty terapii opartej na czasowym przetwarzaniu informacji u osób z afazją
Kierownik: dr hab. A. Szymaszek. Więcej informacji i streszczenie projektu znajdą Państwo na stronach NCN i stronie projektu.

Logo Narodowego Centrum Nauki


- NCN OPUS 9, UMO-2015/17/B/HS6/04182, Jak zwiększyć sprawność umysłu seniora: trening poznawczy czy ćwiczenia fizyczne
Projekt realizowany we współpracy Instytutu Nenckiego PAN i SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego. Kierownik: prof. E. Szeląg (Instytut Nenckiego PAN) i prof. H. Bednarek (SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny). Więcej informacji i streszczenie projektu znajdą Państwo na stronach NCN i stronie projektu.

Logo Narodowego Centrum Nauki


- Mutual Agreement on collaboration between the Nencki Institute and the University Cork College for the use of Dr. Neuronowski® software in the University College Cork, projekt „The application of training in temporal information processing using Dr Neuronowski® program in children with dyslexia”. Koordynator: prof. E. Szeląg

PUBLIKACJE ODNOSZĄCE SIĘ DO TEMETYKI TRENINGU CZASOWEGO Z OSTATNIEGO OKRESU



  • Nowak, K., Costa-Faidella, J., Dacewicz, A., Escera, C., & Szelag, E. (2021). Altered event-related potentials and theta oscillations index auditory working memory deficits in healthy aging. Neurobiology of Aging, 108, 1-15.
    Link do artykułu

  • Jablonska, K., Piotrowska, M., Bednarek, H., Szymaszek, A., Marchewka, A., Wypych, M. & Szelag, E. (2020). Maintenance vs Manipulation in Auditory Verbal Working Memory in the Elderly: New Insights Based on Temporal Dynamics of Information Processing in the Millisecond Time Range. Frontiers in Aging Neuroscience, 12, 194.
    Link do artykułu

  • Oron, A., Szelag, E., Nowak, K., Dacewicz, A. & Szymaszek, A. (2019). Age-related differences in Voice Onset Time in Polish language users: an ERP study. Acta Psychologica, 193, 18-29.
    Link do artykułu

  • Dacewicz, A., Szymaszek, A., Nowak, K., & Szelag, E. (2019). Training-induced Changes in Rapid Auditory Processing in Children with Specific Language Impairment: Electrophysiological Indicators. In: Davalos, D., Mioni, G., Grondin, S. & Ortuño, F. (Eds.), Time Perception and Dysfunction: Clinical and Practical Implications, Frontiers Media SA, 23-37.
    Link do artykułu

  • Szymaszek, A., Dacewicz, A., Urban, P. & Szelag, E. (2019). Training in temporal information processing ameliorates phonetic identification. In: Davalos, D., Mioni, G., Grondin, S. & Ortuño, F. (Eds.), Time Perception and Dysfunction: Clinical and Practical Implications, Frontiers Media SA, 124-134.
    Link do artykułu

  • Szelag, E., Jablonska, K., Piotrowska, M., Szymaszek, A. & Bednarek, H. (2018). Spatial and Spectral Auditory Temporal-Order Judgment (TOJ) Tasks in Elderly People Are Performed Using Different Perceptual Strategies. Frontiers in Psychology, 9,2557.
    Link do artykułu


  • Dacewicz, A., Szymaszek, A., Nowak, K., & Szelag, E. (2018). Training-induced Changes in Rapid Auditory Processing in Children with Specific Language Impairment: Electrophysiological Indicators. Frontiers in Human Neuroscience, 12,310.
    Link do artykułu


  • Szymaszek, A., Dacewicz, A., Urban, P. & Szelag, E. (2018). Training in temporal information processing ameliorates phonetic identification. Frontiers in Human Neuroscience, 12,213.
    Link do artykułu


  • Szelag, E.(2018). Commentary: Effects of Video Game Training on Measures of Selective Attention and Working Memory in Older Adults: Results from a Randomized Controlled Trial. Frontiers in Aging Neuroscience, 9, 442.
    Link do artykułu


  • Szelag, E., Dacewicz, A., Szymaszek, A., Wolak, T., Senderski, A., Domitrz, I. & Oron, A.(2017). The application of timing in therapy of children and adults with language disorders. In: Chen L., Bao Y. & Wittmann M.(Eds.), Sub-and Supra-Second Timing: Brain, Learning and Development, Frontiers Media SA, 91-108.
    Link do artykułu


  • Szymaszek, A., Wolak, T. & Szelag, E. (2017). The Treatment Based on Temporal Information Processing Reduces Speech Comprehension Deficits in Aphasic Subjects. Frontiers in Aging Neuroscience, 9,98.
    Link do artykułu

  • Nowak, K., Dacewicz, A., Broczek, K., Kupisz-Urbanska, K., Galkowski, T. & Szelag, E. (2016). Temporal Information Processing and its Relation to Executive Functions in Elderly Individuals. Frontiers in Psychology, 7,1599.
    Link do artykułu

  • Szeląg, E. & Szymaszek, A.(2016). Dr Neuronowski - Pomysł na bystry umysł i płynną mowę. Usprawnianie zegara neuronalnego wspomaga moc naszego umysłu, Harpo, Poznań.
    Link do artykułu

  • Oron, A., Wolak, T., Zeffiro, T. & Szelag, E. (2016). Cross-modal comparisons of stimulus specificity and commonality in phonological processing. Brain and Language, 155, 12-23.
    Link do artykułu

  • Szeląg, E. & Dacewicz, A. (2016). Nonlinear Timing and Language Processing in Norm and Pathology. In: Esposito A., Faundez-Zanuy M., Esposito A.M., Cordasco G., Drugman T., Solé-Casals J., Morabito F.C. (Eds.), Recent Advances in Nonlinear Speech Processing, Springer International Publishing AG, Cham, 35-44.
    Link do artykułu

  • Dacewicz, A., Nowak, N. & Szeląg, E. (2016). Temporal Information Processing and Language Skills in Children with Specific Language Impairment. In: Esposito A., Faundez-Zanuy M., Esposito A.M., Cordasco G., Drugman T., Solé-Casals J., Morabito F.C. (Eds.), Recent Advances in Nonlinear Speech Processing, Springer International Publishing AG, Cham, 45-52.
    Link do artykułu

  • Nowak, K., Oron, A., Szymaszek, A., Leminen, M., Näätänen, R. & Szelag, E.(2016). Electrophysiological indicators of the age-related deterioration in the sensitivity to auditory duration deviance. Frontiers in Aging Neuroscience, 8,2.
    Link do artykułu

  • Szelag, E., Dacewicz, A., Szymaszek, A., Wolak, T., Senderski, A., Domitrz, I. & Oron, A.(2015). The application of timing in therapy of children and adults with language disorders. Frontiers in Psychology, 6, 1714.
    Link do artykułu

POPULARYZACJA TRENINGU CZASOWEGO


INNI O NAS


Dr Neuronowski® jest z powodzeniem stosowany w treningach pamięci i uczenia się oraz terapii deficytów mowy i innych funkcji poznawczych w wielu poradniach psychologiczno-pedagogicznych w Polsce, między innymi:

  1. Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Warszawie
  2. Poradnia Psychologiczno - Pedagogicznej w Kozienicach
  3. Zachodniopomorska Fundacja Pomocy Rodzinie "Tęcza Serc"
  4. TROP w Olsztynie- Ośrodek Terapii, Rozwoju, Opieki, Przyjemności
  5. Gabinet Terapii Logopedyczno-Pedagogicznej Joanna Pniewska, Józefów
  6. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 3, Warszawa
  7. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7, Warszawa
  8. PRACOWNIA GAYA CENTRUM DIAGNOZY TERAPII I SZKOLEŃ, Garwolin
  9. Centrum Terapapii i diagnozy INICJATYWA, Puławy
  10. Mozaika - Terapia Rozwój Ruch, Grodzisk Mazowiecki
  11. Poradnia PP w Łowiczu
  12. Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjny AMI, Zduńska Wola
  13. Mikropolaryzacja mózgu - Bydgoszcz
  14. Bystry Wyrostek, Rzeszów
  15. DAM SŁOWO Centrum Słuchu i Mowy Monika Knychalska-Zbierańska, Radomsko


Narzędzie Dr Neuronowski® jest również wykorzystywane przez przedszkola i szkoły specjalne w treningach usprawniających funkcje poznawcze dzieci i młodzieży:

  1. SP nr 25 w Szczecinie
  2. Salezjańskie przedszkole i szkoła specjalna w Dębnie
  3. Terapeutyczny Punkt Przedszkolny Sowa Mądra Głowa, Toruń
  4. Zespół Szkół Specjalnych nr 45, Częstochowa
  5. W ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Równe szanse i możliwości- rozwój powiatowych przedszkoli” w 3 przedszkolach specjalnych powiatu zgierskiego: Przedszkole Specjalne w Zespole Szkół Specjalnych w Głownie, Przedszkole Specjalne w Zespole Szkół Specjalnych w Aleksandrowie Łódzkim, Przedszkole Specjalne w SOSW im. K. Makuszyńskiego w Zgierzu. Więcej informacji na stronie Powiatu Zgierskiego
  6. Przedszkole Integracyjne nr 6 "Pod Świerkami" w Łowiczu

Narzędzie Dr Neuronowski® jest rekomendowane w terapii osób dorosłych/seniorów z deficytami poznawczymi, np. o podłożu poudarowym, czy neurodegeneracyjnym. Więcej informacji na stronie Drmax.pl

Narzędzie Dr Neuronowski® jest wykorzystywane w terapii i rehabilitacji (m.in. podczas turnusów rehabilitacyjnych) osób w różnym wieku i o różnym stopniu niepełnosprawności. Program Dr Neuronowski® jest stosowany m.in.:

  1. w Ośrodku Rehabilitacji i hipoterapii w Cacnie Małym podczas spotkań terapeutycznych i turnusów rehabilitacyjnych. Więcej informacji na stronie
  2. w celu zwiększania samodzielności 29 niepełnosprawnych uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy w Lasowicach Wielkich poprzez terapię poznania i koncentracji. Więcej informacji na stronie
  3. w ramach projektu „Sprawniejsi=samodzielniejsi”, realizowanego ze środków PFRON, dedykowanego zwiększaniu samodzielności Podopiecznych OREW w Lasowicach Wielkich – 31 dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością sprzężoną. Więcej informacji na stronie
  4. w rehabilitacji w ramach programu #Samodzielni i zaradni - W pełni sprawni 4.0 finansowanego ze środków PFRON otrzymanych od Urzędu Marszałkowskiego Województwa dolnośląskiegoWięcej informacji na stronie
  5. w Ośrodku Pomocy Społecznej w Strzegomiu w ramach programu zwiększającego aktywność życiową i zaradność osób z niepełnosprawnościami Więcej informacji: Gminne Wiadomości STRZEGOM, str.11
  6. podczas bezpłatnego wsparcia rehabilitacyjnego i terapeutycznego 77 niepełnosprawnych dzieci realizowanego przez Fundację AMI, Zduńska Wola, w ramach projektu "Rehabilitacja dzieci w AMI - szansą na lepsze życie"Więcej informacji na stronie
  7. w ramach projektu „Zamiast murów-mosty” mającego na celu zwiększenie samodzielności 21 niepełnosprawnych uczestników OREW w Jezierniku Więcej informacji na stronie
  8. bezpośredniej pomocy psychologiczno- pedagogicznej w ramach realizacji zadań statutowych. Pomoc trafiła w 2019 roku do 19 dzieci i młodzieży z powiatu łowickiego. Więcej informacji w Raporcie o stanie Powiatu Łowickiego za 2019 rok, str. 129
  9. podczas zajęć dla 301 dzieci (w tym zajęć indywidualnych dla 44 dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) realizowanych w Łowicz w 2020 roku. Więcej informacji w Raporcie o Stanie Miasta Łowicz za 2020r., str.61


Zapraszamy również do zapoznania się z opiniami użytkowników narzędzia Dr Neuronowski®, w tym rodziców dzieci oraz seniorów, opublikowane np. na stronie dr Neuronowski potwierdzających korzyści wynikające z zastosowania programu Dr Neuronowski®.

KONTAKT

Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego
Polska Akademia Nauk
ul. L. Pasteura 3, 02-093 Warszawa




Profesor Szeląg

prof. dr hab. Elżbieta Szeląg

Autor programu dr Neuronowski®
e-mail: e.szelag@nencki.edu.pl
Strona o mnie

Szymaszek

dr hab. Aneta Szymaszek

Autor programu dr Neuronowski®
e-mail: a.szymaszek@nencki.edu.pl